2011-03-05

Släktforskning på Facebook...

Facebook blev inte "bara en fluga" som så många trodde... Nuförtiden har majoriteten av den svenska befolkningen insett att Facebook är här för att stanna och att det inte bara är spelande ungdomar som använder det. På senare år har pensionärerna strömmat till de också.

Personligen använde jag redan från start Facebook för att just släktforska. Möjligheten att på ett mindre traditionellt sätt få kontakt med släktingar man kanske aldrig träffat är lockande och spännande.


När man väl hittat en släkting och lyckats få kontakt, så följer det oftast med ytterligare släktingar "på köpet" eftersom de allra flesta redan har kontakt med en viss andel av sin närmaste släkt.

Man kan också skapa grupper och gemenskapssidor för släkten på Facebook och bli lite mer interaktiva och dela med sig av bilder och historier inom den egna släkten. Det blir också lättare att t.ex hålla reda på släktens alla födelsedagar och man får möjlighet att ta del av släktnyheter som man kanske annars skulle ha missat helt eller fått ta del av långt senare.

Facebook för mig är något som för mig närmare min släkt. Man kan utbyta några snabba kommentarer med någon kusin man kanske nästan aldrig träffar i vanliga fall och jag kan på ett okonstlat sätt fråga en av mina farbröder om något jag undrar över men aldrig skulle ha frågat per telefon tidigare.

Sen kan man sitta och leta och söka efter släktingar i USA (vilket de flesta av oss svenskar faktiskt har, även om vi inte alltid vet om det...). I USA är man om möjligt ännu mer inne i Facebook-livet än vi svenskar är och det brukar vara väldigt spännande och uppskattat att ta kontakt med någon släkting "over there".
Facebook är ju globalt och det är något som allt fler släktforskare inser och börjar dra fördel av.

Det finns även en del verktyg och resurser på Facebook som underlättar för den som vill släktforska. Bland annat har man nu en bra möjlighet att klargöra sitt släktskap till personer i sin profil, vilket underlättar för andra att se hur saker och ting hänger ihop. Dels finns det applikationer inom Facebook som är särskilt framtagna för släktforskare och familjeintresserade. T.ex "were releated", "Family Tree" och "OneFamilyTree" för att nämna några.

Och självklart finns det ju en uppsjö av Facebook-sidor och Facebook-grupper som handlar om släktforskning för den som är intresserad att komma i kontakt med andra släktforskare.

Och för mig som har eget företag inom släktforskningen, har jag en särskild Facebook-sida där jag kan informera och kommunicera med mina kunder och andra intresserade på ett enkelt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar