2011-03-24

Varifrån kommer din släkt?

En ganska vanlig fråga jag får från framförallt andra släktforskare är; "Varifrån kommer din släkt då?"
Och det är inte helt lätt att svara på för min egen del. Till skillnad från många andra som har sina anor koncentrerade kring ett ganska överskådligt område, så har jag mina anor ganska utspridda i landet.

Snabbversionen är att mina föräldrar kommer från Stockholm, medans min farfar är från Uppland, farmor från Småland, morfar från Skåne och mormor från Hälsingland.

Av de anor jag hittills utforskat och har fått fram en födelseförsamling på, så har jag mitt ursprung från 82 församlingar i Sverige, plus några anor från Danmark och Finland.
Faktum är att jag har hundratals anor som jag ännu inte med säkerhet vet i vilken församling de är födda, detta gäller framförallt anor från 1500- och 1600-talet, så saker och ting kan ju förändras en del, men just nu är min "topp-24" lista med födelseförsamlingar på mina anor följande;
  • Segersta (X).
  • Fagerhult (H).
  • Barkåkra (L).
  • Vånga (L).
  • Arbrå (X).
  • Ålem (H).
  • Hanebo (X).
  • Valbo (X).
  • Norrbärke (W).
  • Oppmanna (L).
  • Svärdsjö (W).
  • Skog (X).
  • Hjärnarp (L).
  • Vallentuna (AB).
  • Bollnäs (X).
  • Grevie (L).
  • Örkened (L).
  • Förslöv (L).
  • Hjärsås (L).
  • Almunge (C).
  • Glimåkra (L).
  • Näsum (L).
  • Stora Kopparberg (W).
Och om jag går just efter födelseförsamlingar och kollar vilka landskap som dominerar, så kan man faktiskt se att jag i nuläget är något mera Skåning...


Som synes känner jag i nuläget endast till att jag har anor födda i 8 landskap av 25, vilket kanske inte är så mycket, men det vanligaste jag brukar stöta på i mitt yrke som släktforskare är att de flesta har sina anor i 2-4 landskap. Hur många har du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar