2011-10-28

Segersta i Hälsingland

En av mina absoluta "favoritförsamlingar" vad avser släktforskning är Segersta i Hälsingland!

Jag har aldrig varit i Segersta rent fysiskt, men jag har spenderat tusentals timmar i Segerstas kyrkoböcker i jakt på mina rötter.

Jag har nämligen ganska många av mina anor i just Segersta församling, drygt 50 stycken som jag vet är födda där och troligen ännu fler som inte gått att bekräfta.

Jag kan alla byar och gårdar och känner till alla de större släkterna där. Åtminstone som det hette och såg ut fram till början av 1900-talet. Sen har det nog hänt en hel del jag inte vet så mycket om...

Segersta ligger granne med Bollnäs, Hanebo, Skog, Bergvik, Mo och Rengsjö och en del av församlingens byar överfördes till Hanebo församling i slutet på 1700-talet, vilket innebär att det kan uppstå lite förvirring ibland när t.ex någon bonde kunde vara född i Acktjära i Segersta, men sen dog i Acktjära i Hanebo, trots att han aldrig hade flyttat...

Min mormor hade kanske varit i Segersta någon gång i sin barndom, det var närmast hennes morföräldrar som kom därifrån, men mina anor där är alltså annars ganska långt tillbaka i tiden...

Jag har under många år samlat på mig en hel del information om vilka som befolkade Segersta från mitten av 1600-talet och fram till början av 1900-talet. Kanske jag försöker göra något av all den informationen i framtiden. En bok, cd-skiva eller hemsida? Vi får se...



Segersta hette för länge sedan Särsta och en del namnförväxlar ibland församlingen med Segerstad församling i Värmland...

En ganska intressant bok där man kan läsa en hel del om socknens historia är boken "Två Hälsingesocknar" av Nils C. Humble utgiven 1934.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar