2011-12-20

Ha med dig släktforskningen i mobilen.

Nuförtiden kan man göra nästan allt med sin mobiltelefon.

Släktforska också?
Fram tills för några dagar sedan var det bara Ancestry som hade en fri app för iPhone. Men nu har även MyHeritage släppt sin efterlängtade och efterfrågade app och de lanserar direkt både för iPhone och Android, vilket var ett mycket smart drag som direkt gör att de springer om Ancestry.

Jag har nu självklart laddat ner och testat den nya appen från MyHeritage och jag är hittills mycket nöjd!

Själva släktforskningen är dock inget jag skulle vilja göra i en app, oavsett vem den kommer ifrån. Det viktiga för mig är att man ska kunna ta med sig sitt släktträd i fickan och ha det tillgängligt att leta i och kanske visa andra vid de tillfällen man inte sitter vid sin dator.

Appen från MyHeritage är enkel att använda och det går även bra att skicka upp bilder direkt in i släktträdet och man får en tydlig överblick av personerna i trädet.

Tidigare hade MyHeritage två andra appar; en som enbart gick att skicka upp bilder till ditt släktträd som hette FamilyConnect och en annan där man kunde jämföra bilder på sig själv eller kompisar mot massa kändisar för att se vem man liknar mest...
Kändis-prylen har man även bakat in i den nya appen och även om jag personligen inte anser det vara särskilt nödvändigt så kanske en del tycker den funktionen är kul att ha med.

Självklart är appen gratis men förutsätter att du har ett släktträd upplagt på MyHeritage, vilket är gratis om man håller sig under 250 personer i trädet.

Överlag tycker jag att tjänsten från MyHeritage är snäppet bättre an den Ancestry erbjuder och när man nu släppt en app för både iPhone och Android tror jag många kommer att upptäcka vad MyHeritage kan erbjuda oss släktforskare.


Läs gärna mer om appen och MyHeritage på MyHeritage svenska blog; http://blog.myheritage.se/2011/12/nyhet-myheritageappen-for-iphone-ipad-android-lanseras-i-dag/
http://blog.myheritage.se/2011/12/myheritage-firar-ny-mobilapp-med-instruktionsvideo/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar