2011-12-23

Mormorsmor eller grannen?

Släktforskare brukar älska att komplettera sin släktforskning med bilder...
Det hjälper till att levandegöra historien och även den uslaste bild kan vara ovärderlig om det är den enda som finns kvar på en person.

Det mesta som jag säger om bilder har jag och andra sagt åtskilliga gånger förr, men trots detta så är både jag och andra fortfarande dåliga på att hantera våra bilder så att de kan vara värdefulla även för kommande generationer.

Var därför rädd om era bilder och se till att märka dem med information om vem det är som är med på bilden!
Det är nämligen ett gissel att sitta med gamla bilder och försöka gissa vem som är fotograferad.

Och även om du själv tycker att det är självklart vem som är vem på dina egna bilder du har nu, så kommer det en tid när du och din kunskap inte längre finns kvar och då är det plötsligt inte lika självklart att andra vet vem som är vem...

Jag och många andra sitter med lådor mer eller mindre fyllda med gamla bilder som varit våra far- och morföräldrars och har inte en blekaste aning om vilka personer som finns med på dem.

Förr fotograferade man inte på samma sätt som vi gör idag, oftast togs porträttbilder i fotostudio och när folk började få egna kameror så småningom så var det inte vanligt att man knäppte på "allt och inget" som vi gör idag, utan man tog bilder vid högtider och födelsedagar osv.

Men ibland går bilder i arv och hamnar till sist hos någon som har väldigt liten anknytning till personen på bilderna och även uppmärkta bilder kan ge oss huvudbry... Vem är Evy? Hittar ingen sån i släkten alls, osv...

Jag sitter just nu och går igenom en låda med bilder som har varit min mormors och där hittade jag en nästan spöklik bild som jag funderar på om det skulle kunna vara på min mormorsmor, eller kanske till och med min mormorsmormor?

Min mormors mor hette Sara Kristina Trygg, gift Svedlund, och hon var född 1874 i Hanebo i Hälsingland och dog 1925 i Bollnäs, Hälsingland.

Själv är jag inte alls insatt i hur folk var klädda vid olika tidsperioder och det vore intressant om någon med lite kunskap kunde utvärdera vilken tid den här bilden kan vara ifrån?


Men sen kvarstår såklart frågan att försöka identifiera kvinnan på bilden... Är det min mormors mor, eller är det kanske nån helt annan? Hoppet kan ju stå till att jag så småningom kanske hittar fler bilder hos andra i släkten där man vet vem det är eller någon faktiskt har skrivit ett namn på baksidan av bilden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar